VALORACIÓ TURÍSTICA ANUAL DE L’URGELL, 2020
L’any 2020 ha estat un any atípic, marcat per paraules que ens marcaran per sempre, com són: coronavirus, COVID19, confinament, pandèmia,  tancament, restriccions, ERTO...

Un confinament que va començar al març i es va allargar fins al juny, ple de restriccions i confinaments que encara continuen. Un estiu que va mostrar una bona temporada estival de reactivació, amb una remuntada pel que fa al nombre de visites i un augment de les pernoctacions als allotjaments. Malauradament, les perspectives es van  tòrcer a mitjans d’octubre, quan van tornar les restriccions.
 
El 2020 ha estat un any de reflexió per al sector turístic i un punt d’inflexió per buscar altres formes d’arribar al públic final. S’ha apostat per la venda online de productes agroalimentaris, pel servei de plats per emportar dels bars i restaurants, per l’organització de fires en línia i per la promoció turística local i de Catalunya, per captar visites locals, en temps de pandèmia. El sector s’ha reinventat per tal de subsistir i tirar endavant els negocis, que ja estan molt tocats per la crisi sanitària i econòmica. Els establiments han escollit l’opció de treballar conjuntament, perquè la unió fa la força.


Des del Consell Comarcal s’ha apostat  per captar al públic final a través d’altres mitjans, com són la promoció de vídeos turístics promocionals, difondre l’Urgell a través de les xarxes socials de Turisme Urgell a Instagram i Facebook, i  reforçar la promoció dels productes locals i de proximitat invertint esforços en materials turístics  en format online o codis QR. També s’ha promocionat la zona d’autocaravanes i campers de l’Urgell amb 12 punts a la comarca, així com,  les reunions de la taula de treball per al turisme de l’Urgell, per tal de buscar estratègies transversals per treballar conjuntament. També s’ha informat al sector dels ajuts i subvencions actuals i s’ha anima’t a participar en les formacions en línia que convidaven al sector, a buscar altres alternatives de promoció i difusió del seu negoci.

Les dades estadístiques de l’any 2020 venen  marcades  per la  COVID 19, des del 13 de març.  Les dades mostren una gran davallada de persones ateses, de visites i d’hostes allotjats als allotjaments.
 


L’OFICINA COMARCAL DE TURISME DE L’URGELL


L’any 2020 l’Oficina Comarcal de Turisme ha atès un total de 1.044 persones que suposa un descens notable, respecte les 3.216 persones de l’any anterior.

8090.pngLa informació més sol·licitada ha estat de l’Urgell, Tàrrega i La Ruta del Cister. Concretamentde rutes de senderisme, rutes per realitzar amb BTT, gastronomia i cultura . També hi ha hagut consultes sobre les zones campers i d’autocaravanes de l’Urgell.


LES OFICINES MUNICIPALS DE TURISME DE L’URGELL

Les oficines municipals de turisme han atès menys persones que l’any anterior, ja que des de mitjans de març fins al  juny, moltes d’elles  han estat tancades al públic, realitzant les consultes per telèfon o correu electrònic.

Verdú  ha atès 1.480 persones;  l’any 2019,5.789 persones.
Agramunt ha atès 4.154 persones;  l’any 2019,5.842 persones.
Vallbona de les Monges ha atès 768 persones; el 2019, 3.933 persones.
Bellpuig ha atès 34 persones;  l’any 2019, 169 persones.
Vilagrassa ha atès 52 persones; l’any anterior, 271 persones.



L’any 2020 les oficines de turisme de l’Urgell han atès un total de 7.532 persones.


LES VISITES GUIADES ALS NUCLIS DE POBLACIÓ

L’any 2020, un total de 1.289 persones han realitzat visites guiades pels nuclis històrics d’Agramunt, Bellpuig, Verdú i Vilagrassa.

8154.pngA Agramunt han realitzat visita guiada pel nucli històric 449 persones; l’any 2019 van ser 1.888 persones. A Verdú,  767 persones; l’any 2019 van ser 3.056 persones. A Bellpuig  66 persones , l’any anterior , 28 persones i a Vilagrassa 7 persones; l’any 2019 van ser 43 persones.




ELS MUSEUS I ESPAIS VISITABLES

Els espais més visitats de l’Urgell durant el 2020 , han estat el Monestir de Sta. Maria de Vallbona de les Monges, amb 7.258 visitants. El Museu Comarcal de l’Urgell de Tàrrega amb 3.090 visites. L’Espai Guinovart d’Agramunt amb 1.739 visites i el Museu J. Trepat de Tàrrega amb 1.365 persones.  Els museus i espais visitables també han patit una gran davallada de visitants degut a la pandèmia que estem vivint.  Han buscat noves fórmules per atreure als visitants com són les visites virtuals a l’espai que es podien seguir en línia o bé,  tallers i formacions online.


 
Museus i Espais Visitables de l'Urgell 2018 2019 2020
Pou de Gel  d'Agramunt 350 240 42
Espai Guinovart d'Agramunt 5.769 5.527 1.739
Lo Pardal d'Agramunt   700 456
Refugi Antiaeri d'Agramunt 4.319 3.398 611
Cisterna del Convent d'Agramunt 438 272 42
Ecomuseu i antic Molí d'oli de Belianes 14 14 16
Fundació Perelló de Bellpuig     32
Espai dels Dolors de Bellpuig     47
Mausoleu de Ramon Folch de Cardona de Bellpuig 884 642 202
Convent de Sant Bartomeu de Bellpuig 1633 2.010 778
Museu  La Cort del Batlle de Guimerà 1.200   248
Museu J.Trepat de Tàrrega 8.639 8.923 1.365
Museu Comarcal de l'Urgell a Tàrrega 7.451   3.090
Espai Lluís  Companys del Tarròs 188   163
Monestir de Vallbona de les Monges 22.177 20.773 7.258
Jaciment Ibéric dels Estinclells de Verdú 170   119
Museu d'Arqueologia Ramon Boleda  de Verdú     134

ELS ALLOTJAMENTS

Segons les dades aportades pels allotjaments, han comptabilitzat una ocupació mitjana del 18% centrada sobretot, durant els mesos d’estiu, pont de desembre i Nadal. L’any 2019 l’ocupació va ser del 47,6%, fet que suposa una forta  davallada respecte l’any anterior, degut a la pandèmia. De finals de juny a setembre, s’ha vist cert moviment turístic degut a la millora de les restriccions sanitàries.  S’ha notat molt el fet que FiraTàrrega no s’ha celebrat al setembre, ja que la majoria dels allotjaments de l’Urgell, penjaven el cartell de complert.

Alguns allotjaments s’han vist obligats a tancar, fins que la situació millori, per les dures restriccions de mobilitat i la impossibilitat d’arribada d’hostes.

Segons els allotjaments i les oficines de turisme, la procedència dels hostes i els visitants ha estat majoritàriament de  Catalunya i també del País Valencià. Bàsicament ha estat un públic familiar i grups reduïts d’amics.
 
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a millorar els nostres serveis i raons tècniques, per a millorar la teva experiència de navegació, per a emmagatzemar les teves preferències i, opcionalment, per a mostrar-te publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació. Hem inclòs algunes opcions de configuració que et permeten dir-nos exactament les cookies que prefereixes i les que no. Prem ACCEPTAR per a consentir totes les cookies. Prem CONFIGURACIÓ per a decidir les opcions que prefereixes. Per a obtenir més informació sobre les nostres cookies accedeix a la nostra Política de cookies aquí: Més informació
Acceptar Rebutjar Configuració